2011-10-17
 09:31:04

Rosa vs. Blått? Genus?

Läste precis ett inlägg hos Linda om det här med "tjej" och "kill" kläder och kände att jag va tvungen att avreagera mina tankar i ett inlägg! :)

Jag tycker hysterin om att rosa är en tjejfärg och blått en killfärg är så jävla utmattande!
Så jävla fjantigt att man ska tuta i ungarna att könet inte gör nån skillnad osv
Men de gör de ju visst!!!!
Tjejer HAR bröst och pulla och killar HAR snopp!!
Så kommer de alltid se ut, vare sig de har rosa, blåa, gröna eller bajsbruna kläder!!

Man kan inte lura i barnen att vi är likadana allihopa, för de är vi inte!
Vi ser olika ut, vi har olika tankar och funderingar, vi har olika värderingar, vi har olika tycken och smak...
Det har INGENTING med kläderna att göra!!
Vi är olika i huvudet!
Vi är inga jäkla kloner som ska gå runt i samma-lika kläder för att ingen ska bli utanför eller ingen ska känna sig annorlunda! Vissa vill ju vara annorlunda! Jag vill då verkligen inte vara som alla andra!



Jag kämpar för att mina barn ska stå för de de tycker! Att de ska bli självständiga individer och att de ska få känna att de får tycka som de vill utan att nån bryr sig!
Vet att det inte kommer bli så för det finna alltid några drygon som håller på...
Ja, jag köper kläder till deras "kön", men de behöver absolut inte ha på sig nå de inte gillar!

Maja har aldrig gillat klänningar som är söta, gulliga och pussinuss...
Hon vill ha coola kläder INTE söta!! Nuförtiden är hon noftast med och köper kläder till sig själv, ibland blir de på killavdelningen men oftast blir de nån cool tröja eller byxor!
Gärna med döskallar på! Hon gillar även Hello Kitty (så länge de är coolt)

Hennes favoritfärg är lila (för den är tuff)
På sommaren vill hon ha shorts, för de har pappa! Sen vilken förg de har är helt oviktigt för henne!
Alla hennes jeans som hon äger slutar alltid med hål på knäna, då hon far runt och leker, precis som de ska va!

Så jag tror att de är vi vuxna som tutar i de om "tjej" och "kill" färger!
Jag har alltid låtit maja ha färger jag tycker passar henne, inte för att de är tjejiga! Hon har aldrig varit speciellt "tjejig" av sig...
Hon grät och fick nästan panik första gången hon hade på sig en "riktig" prinsessklänning! haha

Nu kan hon ha det men de är mest om de klär ut sig, men då kan hon även vara katt, pepparkaka eller pirat bla.

Liam har däremot inte kommit till det stadiet då han bryr sig om va han har på sig!
Han behöver bara slitstarka "bus"kläder, precis som sin storasyster, och de finns oftast på killavdelningen (då leggings inte håller så bra från tjejavdelningen ;)
Hans favorit tröjor är han tre rosa t-shirtar! Får han välja själv har han de!
Jag tycker rosa är en superfin färg och han passar verkligen i de! Turkos och rött är oxå två färger han passar i!

Skulle aldrig klä honom i Hello Kitty bara för att det ska vara "rättvist"!! ALDRIG!!
Hello Kitty är för mig tjejigt!
Vill han klä sig i det sen när han får en egen åsikt så självklart! Varsågod! Men så länge han inte bryr sig så bestämmmer jag vad han ska ha!
Precis som jag gjorde med Maja och de gick ju bra!

Ella har klänningar som ligger i sin garderob, men används sällan!
Jo i somras, hade hon klänningar just för att de är smidigt och dra på när man ska åka bort och det är svalt och luftigt!
Men skulle aldrig sätta på henne klänning och strumpbyxor under alla kläder man lär ha nu!
Fy fan så obekvämt!
Skulle ni ha på en strumpbyxor och klänning under termobyxorna eller overallen?

Nej, mina barn ska ha praktiska lekkläder i fina färger som passar de! :)
Jag bestämmer vad de ska ha på sig så länge de inte har en egen åsikt! Skulle aldrig tvinga de till något de inte vill! Tycker de ska lägga ner den här jäkla hysterin om färger och kön!

Vi är alla olika och lika på alla sätt och vis!
Låt barn vara barn och stör de inte med alla jäkla fåniga tankar...


Skulle verkligen världen bli en bättre plats om alla gick runt i samma kläder och kallade varandra för "hen"??



Finns väl värre saker att lägga energi på?!
Typ de svältande människorna som knappt har nå kläder?
Kanske de drabbade människorna som har förlorat alla sina kläder i krig?
Eller varför inte de hemlösa som får tigga kläder?

Tror ni de bryr sig??



Åh nej, hon har en röd rutig kjol!! Hur ska våra barn tolka detta!?!?!?!?!

*suck*


Linda

Jag säger samma sak. När de är små bestämmer jag. W väljer oftast kläder sj nu å då blir de oftast jeans å nån gubbe på tröjan. Men Mel kan jag ju klä hur jag vill. Men jag har leggins å en tunika/ klänning under hennes overall ibland sålänge de är mjuka kläder. Jag tänker ofta hur jag skulle klä mig sj. Alla har ju olika åsikter å om man skulle prata om det så skulle de nog bli en hård diskussion. Men kläder med Hello Kitty, rosa byxor där går gränsen för mig när de gäller killkläder för de är knippat med tjejigt. Han vet sj att Hello Kitty är tjejkläder.



PUBLICERAT: 2011-10-17, 10:10:35 | URL: http://ljeriksson.blogg.se/
Elin

You are so right!!!!

tycker oxå den här hysterin är galen, just hysterin att tjejer SKA HA sk "killkläder" och killar sk "tjejkläder" bara för att "alla ska vara lika" vi är killar // tjejer för att vi SKA vara olika! Låt ungarna ha det dom trivs i och det som känns rätt!!!



Däremot kanske jag säger emot mig själv nu, men fick jag en son någon gång som ville gå i prinsessklänning till skolan... näe.. jag skulle nog sätta stop där.



Du är så Vis angelica!!!



kram kram



PUBLICERAT: 2011-10-17, 10:11:57 | URL: http://elin-pip.blogspot.com
Hanna

Ja lilla Maja, som gjorde moster besviken med prinsessklänningen ;) hihi! Ella tänker jag inte ens försöka med <3



PUBLICERAT: 2011-10-17, 12:03:41 | URL: http://hannananana.blogg.se/
Rosa Man

Det här är en intressant diskussion. Jag håller med dig helt om att praktiska kläder och kläder som barnen gillar går före kläder som har den färg eller det märke som man tycker passar pojkar eller flickor bäst.



Men det som de hysteriska debattörerna som klagar på könsideal hela tiden gör bra, är att de ökar medvetenheten hos oss föräldrar om att det vi klär våra barn i faktiskt formar deras självbild och syn på omvärlden.



PUBLICERAT: 2011-10-22, 13:42:20 | URL: http://www.rosating.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: